Κυριακή 9 Μαρτίου 2014

ΠΑΙΔΕΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ


ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΌ  ΣΗΜΕΊΩΜΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ 
Η  σχέση της Παιδείας και Εκπαίδευσης με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει , σαν περιγραφικά ιστορικά γεγονότα, σαν εξέλιξη, η οποία εξετάζεται διαχρονικά από πολλούς διαφορετικούς επιστήμονες (ιστορικούς, κοινωνιολόγους, συνταγματολόγους κ.ά.).

Η αναγκαιότητα αυτής της έρευνας και συζήτησης είναι πάντα επίκαιρη, γιατί ιδιαίτερα στην Ελλάδα το πολιτικό πλαίσιο άλλαζε και αλλάζει χωρίς το προηγούμενο πλαίσιο να έχει υλοποιηθεί στο σύνολο του, χωρίς να υπάρχει η κατάλληλη επιστημονική εμπειρία (χρονική, καταγραφή δεδομένων κά.) ώστε να υπάρξει νέο πλαίσιο που θα προωθεί και θα αναπτύσσει τη σχέση Παιδείας – Εκπαίδευσης με την Τοπική Αυτοδιοίκησης.
Σήμερα στην πολύχρονη μνημονιακή περίοδο αλλά και στην εποχή των Καλλικρατικών Δήμων, με την ψήφιση δεκάδων νομοθετημάτων αμφισβητείται η Παιδεία ως Δημόσιο αγαθό. Η μεταφορά αρμοδιοτήτων στη Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς τους αντίστοιχους οικονομικού πόρους δημιουργεί περισσότερα προβλήματα τόσο στη Παιδεία - Εκπαίδευση, όσο και στη Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Μέσα σ΄ αυτές τις συνθήκες, η τοπική κοινωνία, τα οργανικά της  μέλη, πρέπει να βρουν πολιτικές απαντήσεις αλλά και τεχνοκρατικές λύσεις, και να περάσουν σε πολιτικές διεκδικήσεις, σε δράσεις και έργα σε τοπικό επίπεδο.
Η «Δημοτική Κίνηση Ενεργών Πολιτών» του Καλλικρατικού Δήμου Ερέτριας, στα πλαίσια της διαμόρφωσης του προγράμματος της, έχει προγραμματίσει συναντήσεις, από όπου θα αντλήσει, πρωτογενή στοιχεία, απόψεις και προτάσεις με στόχο την τελική αναδιαμόρφωση του προγράμματος, με του πολίτες, του φορείς, τους συλλόγους, τους επαγγελματίες κ.ά.
Έτσι βρισκόμαστε σήμερα με εκπαιδευτικούς για να συζητήσουμε μια σειρά ζητήματα, που από την πλευρά μας θα τεθούν για προβληματισμό.
Ø      Να διερευνήσουμε κατά πόσο στα συγκεκριμένα σχολεία όλων των βαθμίδων, το σχολικό κτίριο, το φυσικό περιβάλλον, οι γενικότερες περιβαντολλογικές συνθήκες και άλλες συνθήκες επηρεάζουν την απόδοση των μαθητών, τη συμπεριφορά τους κ.ά.
Τα αποτελέσματα θα μας οδηγήσουν σε κάποια συμπεράσματα, στα οποία θα εξετασθεί ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα του Καλλικρατικού Δήμου Ερέτριας. Ποιός είναι ο ρόλος του Δήμου Ερέτριας και σε ποια επίπεδα πρέπει να συνεργασθεί, με μαθητές, Εκπαιδευτικούς, γονείς και μέσα από ποιες συλλογικές – δημοκρατικές διαδικασίες.
Ø      Οι θεσμοί όπως η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και η Σχολική Επιτροπή Παιδείας, τι εμπειρία έχουν αποκτήσει?. Πόσο δημοκρατικά, συλλογικά και μαζικά λειτουργούν? Οι αποφάσεις που παίρνουν πόσο υλοποιήσιμες είναι και αν όχι γιατί. Ποια τα θεσμικά εμπόδια, ποια τα υποκειμενικά και αντικειμενικά προβλήματα? Τι πρέπει να αλλάξει?
Τι άλλαξε μετά τις λεγόμενες «συγχωνεύσεις». Πόσο πρέπει να ενισχυθούν και σε τι επίπεδα.
Η παρουσία του Δήμου Ερέτριας σε ποια επίπεδα και με ποιο τρόπο μπορεί να ενισχύσει των ρόλο αυτών των επιτροπών.
Ø      Το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης, τα αναλυτικά προγράμματα, μπορεί να έχουν σχέση με το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης? Μπορεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ενισχύσει το περιεχόμενο σπουδών?
Οι τομείς πολιτισμού (εικαστικά, μουσική, θέατρο, χορός κλπ),η κοινωνική και πολιτική αγωγή πόσο μπορούν να «δεθούν» με τους θεσμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σε ποια κατεύθυνση.
Ο τοπικός πολιτισμός, η ιστορία του τόπου, η ιστορία της τοπικής ανάπτυξης, η ιστορία των επαγγελμάτων του τόπου κ.ά μπορούν να αποτελέσουν θέματα παιδείας ή εκπαίδευσης μέσα από την ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και με ποιους τρόπους.
Ø      Η σχέση της κοινωνίας με το σχολείο, είναι μια σχέση διαχρονικά συζητήσιμη και η ανάπτυξη συγκεκριμένων δράσεων, ιστορικά υπάρχουν, αλλά έχουν αλλάξει οι προσανατολισμοί της κοινωνίας άρα και οι σχέσεις σχολείου και κοινωνίας.
Για παράδειγμα η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η καταναλωτική συνείδηση, η επιμόρφωση γονέων, η αγωγή για τα ΜΜΕ, τα δικαιώματα του πολίτη κ.ά είναι θέματα που από κοινού (σχολείου – κοινωνίας), θα πρέπει να αναπτύσσονται με κύρια ευθύνη του Καλλικρατικού Δήμου.
Το σχολείο με ότι αυτό περιλαμβάνει, η εκπαιδευτική κοινότητα, η Δημοτική λειτουργία με τους θεσμούς της και τις διαδικασίες, είναι οργανικά μέλη μιας τοπικής κοινωνίας. Οι σχέσεις τους πρέπει να καθορίζονται να αναπτύσσονται, να ανανεώνονται.
  • Τέλος πόσο εφικτή είναι σήμερα η «αυτοδιοίκηση» μιας σχολικής μονάδας και σε τι βαθμό θα μπορούσε πειραματικά να λειτουργήσει μια τέτοια μονάδα, για μικρό χρονικό διάστημα την περίοδο των θερινών διακοπών, με πρωτοβουλία, ευθύνη, του Καλλικρατικού Δήμου, ο οποίος θα αναλάβει και τις υλικές υποδομές αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό.
                                                    
                                                         Η Οργανωτική  Επιτροπή

                             της «ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ» – ΔΗ.Κ.Ε.Π

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου